![]() |
![]() |
#1 |
Forum Aşığı
![]() Üyelik Tarihi: Dec 2005
Mesajlar: 4,764
Teşekkür Etme: 111 Thanked 1,308 Times in 803 Posts
Üye No: 4863
İtibar Gücü: 3039
Rep Puanı : 65437
Rep Derecesi :
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cinsiyet :
|
![]() Güvenli bir sürüş'teki en büyük etkenlerden biri kullandığınız araçtır. Yeni bir araç alırken o aracın hızlanmasından, son süratinden çok, yol tutuşunu, fren mesafesini, ABS-ESP-EBD-Hava Yastığı vs. gibi güvenlik önlemlerini gözönünde bulundurun.
Teknik açıdan birkaç uyarı ve tavsiye... 1) Hızınızı viraja girmeden önce azaltın. Viraj içinde gaz kesmek arabanın arkasının savrulmasına sebep olur. 2) Hızınızı yolun gerçek şartlarına göre ayarlayın, kendi arzularınıza göre değil. 3) Hız arttıkça daha uzağa bakın. Olacakları önceden tahmin etmeye çalışın. 4) Her hızda fren için ne kadar duruş mesafesi olduğunu hesaplamayı öğrenin. Yolun fiziksel durumuna göre (asfalt, toprak, yağmur, kar) duruş mesafenizi tahmin etmeyi öğrenin. 5) Mümkün oldukça trafikte diğer araçlarla yakın hızlarda seyredin. Ortalama ve istikrarlı bir şekilde seyretmek tehlikeyi azaltır. 6) Öndeki araçla aranızda her zaman yeterli emniyet mesafesini bırakın. Araya başkası girmesin diye öndeki arabayı gereğinden fazla yakından takip etmek sizin için önünüze bir iki arabanın girmesinden çok daha kötü sonuçlar yaratabilir. 7) Otomobil kullanırken sadece yola konsantre olun. Yanınızdaki kişiyle konuşurken sakın ama sakın ona bakmayın. Bir anlık kafanızı çevirmeniz, kendinizi önünüzdeki arabanın tamponuna yapışık bulmanıza sebep olabilir. 8) Özellikle şehir içinde, radyo-teyp, klima, cam, vs gibi aksesuarlarla ilgilenirken mümkün olduğunca gözünüzü yoldan ayırmayın. 9) Yüksek hızlarda ani manevralardan kaçının. Yüksek hızlarda kontrolü kaybedilen bir arabayı tekrar çizgisine getirmek çok zordur. 10) Güvenli ve profesyonel bir sürüş mest olmuş halde değil, otomobilin kontrolünü elde tutarak yapılır. İki elinizi de her zaman direksiyon üzerinde tutun. Sol kolu camdan sarkıtmak, ya da sağ elinizi sürekli vites topuzunda tutmak size birşey kazandırmaz. Değişken zemininlerde yol tutuşu değerlendirmek için uygun ortamda frenleri denemek veya küçük direksiyon hareketleri yapmak iyidir. İyi ve güvenli bir sürüş için aşağıdaki uyarılara dikkat etmelisiniz 1) Başa gelebilecek her türlü duruma karşı çözümleri önceden tasarlayın. Sebep-sonuç ilişkileriyle olabilecekleri önceden tahmin etmeye çalışın. 2) Eğer bir konvoyda veya yakın takip edilen bir trafikte iseniz, diğer sürücülerin davranışlarını, ne yapabileceklerini önceden tahmin etmek için uzağa bakın. 3) "Aquaplanning" etkisinde (lastiklerin su birikintilerinde yerle teması kaybetmeleri) gazı kesin, direksiyonu düz tutun. 4) Sollama yapmadan önce öndeki araca çok fazla yaklaşmayın. Ani bir şekilde sol şeride çıkmayın. 5) Sollamalarda öndeki araçtan biraz uzaktan seyredip, uygun zamanlamayı yaparak, aradaki mesafeyi hız almak amacıyla kullanıp sollamayı gerçekleştirmek daha kolaydır. 6) Eğer önünüzde giden araç, aniden bir manevra yaparsa siz de onun izinden gidin. Büyük ihtimalle yoldaki bir engelden kaçmıştır. 6 7) Yol üzerinde aniden bir hayvan veya bir objeyle karşılaşırsanız, direksiyonu aniden kırmayın, en az zararı verecek doğru manevrayı yapın. Ani frenle birlikte ani direksiyon hareketi arabayı rahatlıkla yoldan çıkarabilir. Ve unutmayın ki sizin hayatınız önünüze çıkabilecek bir hayvanınkinden daha değerlidir. SÜRÜŞ FİZİĞİ Kamm Dairesi: otomobillerin tekerleklerine normal koşullarda doğrusal ve yanal kuvvetler etki eder. bu kuvvetler hareket edildiğinde , fren yaparken ve viraj dönerken oluşur. kamm dairesi bu kuvvetlerin büyüklüğünü , yönünü ve lastiklerin yere tutunma sınırlarını göstermektedir.tüm kuvvetlerin toplamları (resultant) dairenin sınırları içinde kaldığı sürece lastiklerin tutunması yeterli düzeyde olmaktadır. eğer kuvvetlerin toplamı daire dışına çıkarsa güç aktarım sınırı aşıldığı için otomobil kaymaya başlar. Sonuç bir lastik ne kadar az doğrusal (gidiş yönüne) kuvvet aktarmak zorunda kalırsa o oranda fazla yanal güç taşıtabilir(ne kadar yavaş gidilirse o kadar fazla yanal tutuş olur) . iki tekerlekten çekişli bir otomobilde her tekerlek doğrusal kuvvetler toplamının yüzde 50 sini yere aktarmak zorunda kalırken sürekli dört tekerden çekişli bir otomobilde her tekerlek yalnızca doğrusal kuvvetlerin yüzde 25 ini yere aktarmak zorundadır.bu nedenle her tekerleğin taşıyabileceği yanal güç de daha fazla olduğundan viraj kullanımı daha güvenlidir Ön Tekerlekler Üzerinde Kayma (Understeering): önden çekişli otomobillerin ön tekerleklerine hareketi sağlayan birçok kuvvetin etki etmesi lastiklerin yanal tutuş yeteneğini azaltır.bu nedenle viraj dönülürken önden çekişli otomobillerde gaza yüklenildiğinde ön tekerlekler üzerinde viraj dışına kayma eğilimi vardır. Çıkış Noktası otomobil ön tekerlekler üzerinde kayarak viraj dışına doğru savrulmaktadır.direksiyon viraj içine daha da çevrilmesine rağmen tepki alınamamaktadır. Neden ön lastiklerin aktarabileceği yanal kuvvetlerin sınırını aşarak kaymaya başlamıştır.otomobilin ön tekerlekler üzerinde kaymasına , virajın sürücü tarafından yanlış değerlendirilmesi veya yol koşullarının birden değişmesi nedeniyle viraj içindeki otomobil hızının beklenmedik biçimde gerekenden yüksek kalması neden olmaktadır. Farkına Varma virajın dışı gittikçe yakınlaşmakta ve direksiyon hissizleşmektedir.lastiklerin ötmesi her zaman dışa kaydığı anlaına gelmediği için yanıltıcı olabilr. Ne yapmalı ayak gazdan çekilir.direksiyon viraj dışına hafifçe çevrilir.bunlar yapıldığında otomobilin hızı düşerek ön tekerlekler üzerindeki yük artacak ve otomobili yönlendirmek için gerekli yanal tutuş yaniden sağlanmış olacaktır. Bu durumla karşılaşmamak için ne yapmalı yol sürekli gözlemlenerek o an yapılabileceği sanılan subjektif hızın altında bir hızla viraja girmeli. Arka Tekerleklerin Dışa Kayması (Oversteering): arkadan itişli otomobillerde viraj dönüşlerinde gaza fazla yüklenildiğinde arka lastiklerin yanal tutuşu azalarak otomobilin arkası viraj dışına kayma eğilimine girer. neden viraj içinde gaza fazla yüklenmek veya aniden ayağı gazdan çekmek. farkına varma otomobil dönmeye başlamıştır.sürücünün görüş alanında her geçen saniye virajın iç çizgisi daha geniş olarak yer almaya başlamıştır.bu aşamada sürücü hislerine aldanmamalıdır ; yani otomobil dönmediği halde sürücüye dönüyormuş gibi gelebilir.otomobilin dönme eksenine en yakın oturan sürücü otomobilin döndüğünü ancak dönmenin ileriki aşamasında algılayabilir. ne yapmalı hemen debriyaja basılarak direksiyon otomobilin kaydığı yöne çevrilerek (kontra verilerek) otomobilin yönü düzeltilmeli .debriyaja basıldığında arka tekerleklerin yanal tutuşunu zayıflatan , hatta ortadan kaldırılarak yanal tutuş kuvvetlerinin geri gelmesi sağlanır.direksiyonla yapılan düzeltmeyle otomobil istenilen yöne girdiği zaman tereddüt etmeden çabucak direksiyon düzeltilmeli. PSİKOLOJİK AÇIDAN GÜVENLİ SÜRÜŞ İyi sürücülük, güvenli araba kullanmayı bilmektir... İyi, istikrarlı, usta bir sürücü olabilmek için öncelikle iyi bir psikolojiye sahip olmak gereklidir. Unutmayın ki kazaların veya hataların çoğu normalde yapmadığınız şeyleri yaparken olur! Herşeyden önce, istikrarlı kullanın. 2 saat 120'yle gitmek, 1 saat 90'la, 1 saat 150'yle gitmekten daha güvenlidir.1) Arabanızı her zaman siz kullanın, başkalarının sizin sürüş tarzınızı değiştirmesine izin vermeyin. 2) Yolcularınızın sizi yönlendirmesine izin vermeyin. 3) Dışarıdan, diğer sürücülerden gelecek tepkileri umursamayın. Uygun bir dille söylemek gerekirse, asla GAZA GELMEYİN. Gaza gelmek, sürücülerin normalde yapmadıkları hareketleri yapmasına, bazı limitlerin ötesine geçmesine sebep olur. Böyle durumlarda KAZA GELİYORUM DER! 4) Gösteriş isteğinizi frenleyemiyorsanız, hızlı kullanmayı seviyorsanız, ustalığınızı uygun bir şekilde ortaya koyun. 5) Sabırlı ve hoşgörülü olun. 6) Diğer sürücülere saygı gösterin. Onların her küçük dikkatsizliğini, negatif bir olay olarak değerlendirmeyin, unutmayın ki herkes hata yapar. Bu hataları düzeltmek her zaman sizin işiniz değildir, ve genelde bağırıp-çağırmanız, kornaya sonuna kadar basmanız, ya da karşıdakine uzunları dikmeniz onun bu hataları bir daha yapmayacağı anlamına gelmez. Hata yapan sürücüleri uygun bir şekilde uyarın. 7) Diğer otomobil sürücülerinin de yolu kullandıklarını ve sizin gibi bu hizmete hakları olduğunu sakın unutmayın.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Forum Aşığı
![]() Üyelik Tarihi: Dec 2005
Mesajlar: 4,764
Teşekkür Etme: 111 Thanked 1,308 Times in 803 Posts
Üye No: 4863
İtibar Gücü: 3039
Rep Puanı : 65437
Rep Derecesi :
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cinsiyet :
|
![]() BU UYARILARA KULAK ASINIZ! - Dashboard'un üzerine, ön cama yansıyıp, görüşümüzü etkileyecek cisimler kesinlikle koymayınız. Sigara, kutu mendil, kağıt, süs bebekler vs...- Şehir içi ve dur-kalk trafikte dahi, emniyet kemerinizi takınız. 20km/s sürat bile, başınızı dashboard a çarpmaya yetecek bir sürattir. Size ceza kesecek trafik polisini değil, kırılan dişlerinizi düşünün... nıhaaaa ![]() ![]() - Arka koltukta oturuyor olsanız bile emniyet kemerinizi takınız. Olası kaza anında, önde yada arkada oturuyor olmanız sonucu etkilemeyecektir. - 24 saat kısa hüzmeli farlarınızı yakarak seyahat ediniz. O anda sizi farketmeyen, dalgın bir yaya'nın veya sürücünün sizi farketmesini sağlayabilirsiniz. Ayrıca sollama anında karşıdan gelen araç, mesafenizi daha iyi tayin edecektir. (bunu gerçekten yapın, 6 sene önce bir insana çarptım ve bu unutulmuyor...) - Civarınızda başka araç olmasa bile, dönüşlerde sinyallerinizi kullanınız. Belki o anda sizin göremediğiniz bir yaya yada sürücü hereketlerini size göre ayarlıyor olabilir. - Tüm aydınlatma ve uyarı ışıklarınızı düzenli olarak kontrol ediniz. Otomobilinizi ısıtırken bile yapabilirsiniz. Mutlaka sizde stopları yanmayan bir aracın arkasında gitmiş ve rahatsız olmuşsunuzdur. - Fren balatalarınızı her 5000 km.de bir kontrol etmeniz, olabilecek bir problemi zamanında farketmenizi sağlayabilir. - Diş derinliği azalan(min. 2mm) lastiklerinizi yenisiyle değiştirmelisiniz. Önemli olan aynı lastikle uzun kilometre yapmak değil, kazasız bir sürüş yapmaktır. Aracınızın zemine temas eden tek parçası lastiklerdir. Dolayısıyla sizin ve sevdiklerinizin tek güvencesidir. - Lastik havalarınızı hergün aracınızı ısıtırken gözle kontrol etmeniz, her 10 günde bir hava ölçümü yapmanız hayatınızı kurtarabilir. Lastik havalarınız, araç üreticisinin tavsiye ettiğinden kesinlikle daha az olmamalıdır. - Kesinlikle "yakın takip" yapmayınız. Daha önce kaza yapan insanlarla konuşun, size "bir anda" olduğunu söyleyecektir. "An'lara" ihtiyacınız olan trafik ortamında yakın takip bir intihardır. - Hatalı sollama yapmayın. İçinizde "en ufak bir şüphe" duyuyorsanız, sollamaktan "vazgeçin". - Bölünmüş yollarda "sol şerit ihlali" yapmayınız. Sol şerit "maksimum hız" şeridi değil, "sollama" şerididir Kol ve bacak mesafesi Bir aracı iyi kontrol etmekte ve güvenli bir şekilde kullanmakta, doğru sürüş pozisyonu en ön plandadır. Koltuğun arkasının iyi ayarlanması, kollarınızın ve bacaklarınız pozisyonu, aynalar, direksiyon, size en uygun, en rahat sürüş pozisyonunu sağlayacak şekilde olmalıdır. Öncelikle sırtınız her zaman koltuğa yapışık, dayanmış olmalıdır. Eğer koltuğu fazla geriye çekmiş veya koltuğun arka kısmını fazla yatırmış iseniz ve direksiyonu tutmak için biraz öne doğru kalkıyor ve sırtınız koltuktan ayrılıyorsa bu çok tehlikelidir. Virajlarda dengenizi kaybetmemeniz için sırtınız her zaman koltuğa sıkı sıkıya değiyor olsun. Bazen piyasa yapmak amacıyla gezinen Doğan, Şahin vari otomobiller görürsünüz, koltuklarını o kadar geriye yatırmışlardır ki, neredeyse arabalarını yatarak kullanırlar. Bu hareketin anlamı nedir, ben hala çözemediysem de, bunun iyi bir şey olduğunu sanan sürücüleri(!?) ralli pilotlarının sürüş pozisyonlarına dikkat etmeye davet ediyorum. Her zaman son derece dik (neredeyse 90derece) ve direksiyona çok rahatça kumanda edebilecek, yakın bir şekilde otururlar. Fakat şunu da belirteyim ki, airbag'li araçlarda direksiyona çok fazla yakın durmak da sakıncalı. Yani ortasını bulmak gerek. Ortası da, sırt tamamen koltuğa yaslanıp kollarınızı direksiyonun üst noktasına uzatıldığında bileklerin direksiyon simidine temas ediyor olması gerektiğidir. Kolların ve dolayısıyla gövdenin uygun pozisyonu budur. Bacak pozisyonlarına geldiğimizde, bacaklar, direksiyon simidine değmeyecek, ve siz direksiyonu çevirirken ellerinize temas etmeyecek şekilde durmalıdır. Ayrıca ayağınızı pedallardan çektiğinizde dizinizin bir yere değmemesi gerekir. (Direksiyon bağlantısının olduğu yerin alt kısmı gibi). Yani bacaklar çok kırık olmamalıdır. Uygun sürüş pozisyonu için önce bacaklarınıza göre (kırık olmayacak şekilde) koltuğu ayarlayın ve sonra ona göre koltuğunuzun arka yatırılabilen kısmıyla kollarınızın direksiyona uzaklığını ayarlayın. Ellerin direksiyon üzerindeki konumları Direksiyon simidi yaklaşık 9'u çeyrek geçe konumunda dıştan tutularak başparmaklar direksiyon göbeğinden kolların üzerine konumlandırılır. Direksiyon kollarının üzerine yerleştirilen başparmaklar kolların sahip olduğu ağırlığın bir bölümünün taşınmasına yardımcı olur. Direksiyonda yapılacak tüm hareketler bu temel pozisyondan yola çıkılarak başlatılır. Otomobilin yönlendirilmesi için genellikle direksiyonun en fazla yarım tur çevrilmesi yetmektedir ; bu nedenle yettiği sürece ellerin sahip olduğu konum bozulmadan uzunca süre yol alınabilir. Dönüşlerde viraj çapı küçüldüğünde virajın iç tarafına bakan el gevşetilerek viraj dışındaki elle direksiyon simidi 180 derceye kadar çevrilebilir. Bu yöntemle direksiyon çok çabuk çevrilebilir ve sonra temel direksiyon tutuş pozisyonu çabucak gerçekleştirilebilir. Anlatılan yöntem özellikle arkası savrulan bir otomobilin de ön tekerleklerin hangi konumda olduğunun anlaşılamaması veya geç anlaşılabilmesi nedeniyle çok önemlidir. Direksiyondaki temel tutuş pozisyonuna sadık kalındığı sürece ani manevralar çabuk ve doğru olarak gerçekleştirilebilir. Ayakların pedallar üzerindeki konumları Sol ayağınızı kullanmadığınız zamanlarda, asla ayağınızı debriyaj pedalı üzerinde tutmayınız. Bu debriyajın oynar aksamına zarar verebilir ve ayrıca debriyaj balatalarını eskitebilir. Uygun pozisyon, sol ayağın, kullanılmadığı zamanlarda, debriyajın sol tarafındaki boşlukta tutulmasıdır. (Hatta bazı araçlarda sol ayak dayama yeri vardır. Sportif pedal takımlarında da pedallar dörtlüdür. Sol ayak her zaman soldaki ayak dayama yerinde durur.)
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Forum Aşığı
![]() Üyelik Tarihi: Dec 2005
Mesajlar: 4,764
Teşekkür Etme: 111 Thanked 1,308 Times in 803 Posts
Üye No: 4863
İtibar Gücü: 3039
Rep Puanı : 65437
Rep Derecesi :
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cinsiyet :
|
![]() DİKKAT VE KONSTANTRASYON Asla ama asla alkollü araba kullanmayın. Alkol insan vücudunu her yönden zayıflatan bir etkendir, dikkat ve konsantrasyonun 1 numaralı düşmanıdır. Unutmayın ki alkollü araba kullanmanız milyarlarca hasara ya da hayatınıza sebep olabilir.Karar sizin, 1 gece araba kullanmamak veya öbür tarafa gitmek. - 2 küçük kutu (850ml) bira, 2 kadeh şarap (220ml), 1 duble rakı yasal sınırdır. Yolunuz kısa da olsa, şehiriçi de gitseniz, yavaş da gidecek olsanız, polis durdurursa 3 aylığına ehliyetinizi alır. (Abimin başına geldi. Gerçi fena da olmadı, 3 aylığına arabası benim oldu. Sizin de arabanıza el koyacak bir kardeşiniz varsa hiç durmayın, için. O da sevinsin...) - Uykusuzluk, alkol, uyuşturucu, ilaçlar, cep telefonu, araç içine koyulan nesneler, radyo-teyp sizin dikkatinizin dağılmasına sebep olur. En ufak bir konsantrasyon bozukluğu çok ciddi sonuçlara sebebiyet verebilir. Gözünüz her zaman yolda olsun. - Hiç bir zaman uykulu araba kullanmayın. Uyumadan devam edebileceğinizi sanmayın. Dikkatinizin dağıldığı, yorulduğunuz anda, arabanızı parkedin ve arabanın dışında bir yerde, 1 saat kadar dinlenin, çay-kahve türünden uyarıcı içecekler için ve zinde olarak yola devam edin. 1 saatlik bir mola önünüzdeki yılların kurtarıcısı olabilir. - Eğer uzun bir yolculuk yapmak zorundaysanız, kendinizi fiziksel formda hissettiğinizde yola çıkın. Eğer hafif birşeyler yerseniz daha iyi olur. 90 km hızla giden bir arabanın çarpışma anındaki ilk 0,7 saniyesinde neler oluyor. İnanamıyacaksınız. ![]()
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Forum Aşığı
![]() Üyelik Tarihi: Jan 2006
Yaş: 43
Mesajlar: 4,575
Teşekkür Etme: 337 Thanked 1,629 Times in 455 Posts
Üye No: 6517
İtibar Gücü: 3261
Rep Puanı : 91747
Rep Derecesi :
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cinsiyet :
|
![]() eywallah
__________________
SÖMÜRÜCÜ OLMAYALIM BAKTIĞIMIZ KONULARA TEŞEKKÜR ETMEDEN YORUM YAPMADAN GEÇMEYELİM NETİCEDE EMEK SARF EDİLMİŞTİR. EMEĞE SAYGI DUYALIM...
LÜTFEN |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ÇaKaL Üye
![]() Üyelik Tarihi: Oct 2005
Yaş: 42
Mesajlar: 1,859
Teşekkür Etme: 285 Thanked 300 Times in 86 Posts
Üye No: 2594
İtibar Gücü: 1973
Rep Puanı : 16049
Rep Derecesi :
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cinsiyet :
|
![]() emegine saglık kanka...tesekkürler...
__________________
Ronaldinho Show Muhtesem müzik eşliginde... Daha büyügü var diyen varsa gelsin(Resimli) Erkekler Kadınlardan Ne Bekler??? (Resimli Anlatım) Hiç Nos Takılmış Bilgisayar Gördünüzmü? Kim 500.000 YTL İster (12.000 soru kapasieli ) Daha önce hiç >[KARINCA]< gördünüz mü? Atatürk ingiliz lorduna lafı oturtmuş... TÜrklerİn DÜnyaya İmzalari.......... ![]() Esprİlİ Erkeklerİn Özellİklerİ Yılın Fişi(tavsiye) |
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
Konuyu Görüntüleyen Aktif Kullanıcılar: 1 (0 üye ve 1 misafir) | |
|
|
![]() |
||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
Kpss Genel Kültür Genel Yetenek 10 Adet Çözümlü Deneme Sınavı | styla45 | ÖSS/LGS/KPSS/Dershaneler | 0 | 05-10-2010 01:39 AM |
Kpss Genel Kültür Genel Yetenek 10 Adet Çözümlü Deneme Sınavı | styla45 | ÖSS/LGS/KPSS/Dershaneler | 0 | 05-05-2010 12:36 AM |
Karda sürüş teknikleri | GooD aNd EvıL | Eskiler (Arşiv) | 0 | 08-30-2008 06:13 PM |
karda sürüş teknikleri | F.S.Mehmet1453 | Eskiler (Arşiv) | 0 | 06-21-2007 05:41 PM |
sürüş teknikleri (yapışkan) | hasta_erdi | Eskiler (Arşiv) | 9 | 05-07-2006 01:37 PM |