![]() |
![]() |
#1 |
Daimi Üye
![]() Üyelik Tarihi: Jun 2006
Yaş: 43
Mesajlar: 663
Teşekkür Etme: 96 Thanked 62 Times in 35 Posts
Üye No: 14915
İtibar Gücü: 1558
Rep Puanı : 3110
Rep Derecesi :
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cinsiyet :
|
![]() BOĞAZİÇİ KÖPRÜSÜ VE İETT KÖPRÜNÜN İNŞAAT AŞAMALARI VE AÇILIŞI
Avrupa’yı Asya’ya bağlayan “1. Boğaziçi Köprüsü”nün temeli Beylerbeyi ayakları şantiyesinde; 20 Şubat 1970’de törenle atıldı. Kabataş ve Kadıköy’den kalkan 2 adet şehirhatları vapuru, davetlileri taşıyarak tören alanına getirdi. 21 pare top atışıyla çalışmalar başladı... ![]() Şekil-1 20 Şubat 1970: Temel atma töreni (Beylerbeyi) Mart 1970’de Ortaköy ayaklarının kazısı başladı. Hemen ardından da Beylerbeyi ayaklarının kazısı başladı... ![]() Şekil-2 4 Ağustos 1971: Kule montajı ![]() Şekil-3 17 Ağustos 1971: Kule montajı ![]() Şekil-4 Ortaköy kulesinin inşaatı Mayıs 1971’de Ortaköy çelik kulelerinin montajına başlandı. Beylerbeyi kulelerinin montajına ise Temmuz 1971’de başlandı. 1972’nin Ocak ayında her iki çelik kule de yükseldi. ![]() Şekil-5 Dikey kulelerin birbirleriyle yatay olarak bağlanması Kuleler tamamlanınca Ortaköy’den Beylerbeyi’ne kadar denizin yüzeyine, birbirine paralel; 2 adet kılavuz halat serildi ve bunlar kulelerden aynı anda çekilerek, ilk birleşim sağlandı (Ocak 1972). ![]() Şekil-6 Taşıtıcı çelik halatların çekimi ![]() Şekil-7 Taşıyıcı halatlarla ilk bağlantı ![]() Şekil-8 Beylerbeyi kulesi Ardından, tellerin gerilim ve büküm işlemleri 10 Haziran 1972’de başladı ve köprünün açılışına kadar sürdü. İtalya ve İngiltere’de hazırlanan, içi boş kutular şeklindeki 60 adet tabliyeyi oluşturacak olan paneller, demonte vaziyette denizyoluyla getirilerek, Göksu birleştirme şantiyesine bırakıldı ve burada montajları yapılmaya başlandı... ![]() Şekil-9 Tabliye dikey kesiti Tabliyeler; Köprü’nün üzerindeki trafik akışını sağlayacak olan yolu oluşturan, içleri boş ve her iki uçlarındaki dikey taşıyıcı halatlar yardımıyla, kulelerdeki gerili çelik halatlara salıncak gibi asılan ve birbirlerine lego oyuncakları gibi bağlanan, rijitleştirilmiş taşıyıcı bloklardı. ![]() Şekil-10 21 Şubat 1972: Kılavuz halatlar çekili ![]() Şekil-11 Kuleler (henüz tabliyesiz) ![]() Şekil-12 Kulelerden birinin içi Aralık 1972’de ilk tabliye köprüye gerilen çelik halatlara, salıncak sistemiyle monte edilmeye başlandı. Kulelerin tepesindeki vinçler yardımıyla ve palangalar vasıtasıyla içi boş tabliyeler askı halatlarına bağlandılar. Tabliyelerin yukarı çekilmesine köprünün ortasından başlandı ve sırasıyla iki uca doğru eşit sayıda çekildi. ![]() Şekil-13 Tabliyelerin orta kesimden başlayan montajı ![]() Şekil-14 Tabliye montajı devam ediyor 26 Mart 1973’de son tabliye de montajlandı. Ardından 60 adet tabliye birbirine kaynaklandı. Böylece, ilk kez yürüyerek Asya’dan Avrupa’ya geçildi... ![]() Şekil-15 26 Mart 1973: Son Tabliye denizden montaja getirilirken ![]() Şekil-16 26 Mart 1973: Son Tabliyenin Montajı tamamlanmak üzere Nisan 1973’de kauçuk alaşımlı çift kat asfaltının dökümüne başlandı. 1 Haziran 1973’de asfalt döküm işlemi tamamlandı. ![]() Şekil-17 Köprü üzerinde kauçuk menşeili Asflatlama Kulelerin altındaki geçiş noktalarına, köprüdeki genleşmeye uyum sağlaması amacıyla dönen-levhalar (rolling leaf) monte edildi. ![]() Şekil-18 23 Temmuz 1973: Rolling leafların montajı Yaklaşım viyadüklerinin inşasına (Ortaköy ve Beylerbeyi üzerinden geçen) Şubat 1973’de başladı ve Mayıs 1973’de bitirildi. ![]() Şekil-19 Yaklaşım viyadüğü inşaatı ![]() Şekil-20 Ortaköy Yaklaşım viyadüğü inşaatı (Lido’nun yanı) ![]() Şekil-21 20 Temmuz 1973: Yaklaşım viyadüğü inşası 8 Haziran 1973’de ilk defa araçla geçiş tecrübesi yapıldı. ![]() Şekil-22 Yaklaşım viyadüğü inşaatı (Bu arada; 15 Mart 1974’de Çevreyolu’nun önemli geçişlerinden olan; Haliç Köprüsü’nün iki yakası birleştirildi ve yaya olarak geçildi. 10 Eylül 1974’de de Haliç Köprüsü açıldı). ![]() Şekil-23 (Haliç Köprüsü’nün inşaatı (henüz bitirilmiş ve Çevre yolunun bağlantısı tamamlanmış) 1973 sonları) Tüm çalışmalar tamamlandı ve köprü açılışa hazırlandı... ![]() Şekil-24 İnşaat bitmek üzere ... Ve Köprü 30 Ekim 1973’de törenle açıldı... (Cumhuriyet’in 50. Yıldönümü) ![]() Şekil-25 Açılış sabahı ![]() Şekil-26 30 Ekim 1973-Açılış Günü Hazırlıkları-Mobil Şeref Tribünü Araçları gidiyorlar ![]() Şekil-27 Açılış töreni. Yeni alınan Büssingler misafirleri getirmişler ve beklemedeler... Köprünün açıldığı gün halk o kadar yoğun bir ilgi gösterdi ki, onbinlerce kişi aynı anda köprünün üzerinde Asya’dan Avrupa yakasına doğru ve bir süre sonra da her iki yakaya doğru karşılıklı yürümeye başladı (Köprüyü ertesi günü çalacaklar (!) ya, onun endişesi herhalde, “Aman köprünün başına bir şey gelmeden, bir an önce ben de üzerinden bir kere geçeyim bari” psikolojisi). Açılış şerefine araç yolundan da yayalara yürüme izni verilince, köprünün üzerinde yaya adımlarının çokluğu ve bu yoğunluğun homojen olarak köprünün tüm yüzeyine yayılması sonunda rezonans artışı had safhaya girerek, köprü salıncak gibi sallanmaya başlayınca, daha ilk günden köprümüz çökmesin korkusuyla, derhal yaya geçişine son verildiğini gazeteler günlerce yazdılar...(Gerçekten de lastik tekerlekli araçların geçişleri yerine onbinlerce adımın aynı anda zemine yaptığı darbesel etki, lastik tekerlekten çok daha fazla tehlikeye yol açar, salınım artmaya başlayınca da bunun sönümlenmesi oldukça zordur, hızla sallanan salıncağın uzun süre sonra yavaşlayarak durması gibi)... Hatta yanlış hatırlamıyorsam, gazetelerde şu örnek verilmişti: “Köprüden arka arkaya tanklar geçse o derece risk oluşturmaz ama, bir tabur asker uygun adımla köprüyü geçmeye çalışırsa, bu daha büyük tehlikedir.” Ayakların aynı anda yere vurması yüzünden... ![]() Şekil-28 30 Ekim 1973: Tören Alanı-Yayaların yürüyüşü Başladı... ![]() Şekil-29 30 Ekim 1973: Yoğun Yaya Geçişi İlk 24 saat içinde; 28.126 motorlu araç köprüden geçti. Bu rakam; 402 araba vapurunun taşıyacağı araç adedine eşitti. Köprü 440 milyon liraya maloldu. ![]() Şekil-30 Köprünün açıldığı hafta Köprüden yayalara (iki kenardaki yaya yollarından geçmeleri şartıyla) geçiş; 2 Mayıs 1974’de verildi (Geçiş ücreti 1 lira). Köprünün taşıyıcı ayaklarının (daha doğrusu kulelerinin) dördünde de yayaları yukarıya taşıyan dev asansörler mevcuttu ve yayalar bunları kullanarak köprüye çıkarlar, yürüyerek karşıya geçince de, yine buradaki kulelerin asansörlerini kullanarak aşağıya inerlerdi. Ancak köprüden aşağıya atlayanların sayısının artması yüzünden birkaç yıl sonra yayalara yasak geldi ve bundan böyle köprü, günümüze kadar yaya özürlü olarak hizmetine devam etti. ![]() NOT: Alıntıdır... Aradım bulamadım... Verildiyse bas kilidi mod efendi :biggrin:
__________________
![]() TeşekküreTıklaaDurmaHadiTıklasanaaaTıklaTeşekküreHadiKimiBekliyosun? [IMG]http://summer_dance.**************/gifler/bloodani.gif[/IMG] [IMG]http://summer_dance.**************/animationcoca753_1.gif[/IMG] |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Forum Demirbaşı
![]() Üyelik Tarihi: Nov 2005
Konum: Ç.KALE/BİGA
Yaş: 44
Mesajlar: 5,907
Teşekkür Etme: 594 Thanked 2,624 Times in 685 Posts
Üye No: 3332
İtibar Gücü: 3944
Rep Puanı : 132808
Rep Derecesi :
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cinsiyet :
|
![]() çok saol harika olmuş
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Daimi Üye
![]() Üyelik Tarihi: Jun 2006
Yaş: 43
Mesajlar: 663
Teşekkür Etme: 96 Thanked 62 Times in 35 Posts
Üye No: 14915
İtibar Gücü: 1558
Rep Puanı : 3110
Rep Derecesi :
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cinsiyet :
|
![]() cok hızlısın bluekeys daha 5 dakka olmadı konuyu acalı...
senden bıse kacmaz sanırım... ![]()
__________________
![]() TeşekküreTıklaaDurmaHadiTıklasanaaaTıklaTeşekküreHadiKimiBekliyosun? [IMG]http://summer_dance.**************/gifler/bloodani.gif[/IMG] [IMG]http://summer_dance.**************/animationcoca753_1.gif[/IMG] |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Guest
Mesajlar: n/a
Üye No:
Cinsiyet :
|
![]() paylaşım için tşkler...
|
![]() |
![]() |
#5 |
ÇaKaL Üye
![]() Üyelik Tarihi: Mar 2006
Yaş: 64
Mesajlar: 1,708
Teşekkür Etme: 336 Thanked 198 Times in 92 Posts
Üye No: 11033
İtibar Gücü: 1940
Rep Puanı : 18968
Rep Derecesi :
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cinsiyet :
|
![]() Tesekkürler belgesel nitelikli arastiman icin güzel paylasim.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bağımlı Üye
![]() Üyelik Tarihi: Feb 2006
Mesajlar: 3,412
Teşekkür Etme: 278 Thanked 713 Times in 478 Posts
Üye No: 8785
İtibar Gücü: 2461
Rep Puanı : 36043
Rep Derecesi :
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cinsiyet :
|
![]() harika paylaşım.saolasın
__________________
Beşiktaşlı olmak Gözyaşı Değildir akıp Gitsin, Bir Mevsim Değildir Zamanı Gelince Bitsin, Bir Heves Değildir Gelip Geçsin ve "BEŞİKTAŞ" Ömür Değil Ölünce Bitsin.. ![]() BeşiktAşımız ile ilgili son haberler ![]() ![]() Moderator başvurusu için tıklayın |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Geçerken Uğradım
![]() Üyelik Tarihi: Jul 2006
Yaş: 42
Mesajlar: 135
Teşekkür Etme: 44 Thanked 92 Times in 28 Posts
Üye No: 16640
İtibar Gücü: 1457
Rep Puanı : 4696
Rep Derecesi :
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cinsiyet :
|
![]() guzel bı arastırma saol kanka
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Bağımlı Üye
![]() Üyelik Tarihi: May 2006
Konum: M e r s i n
Yaş: 41
Mesajlar: 3,969
Teşekkür Etme: 705 Thanked 540 Times in 336 Posts
Üye No: 14065
İtibar Gücü: 2465
Rep Puanı : 27284
Rep Derecesi :
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cinsiyet :
|
![]() çok güzelmiş.sağoalsın
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
Konuyu Görüntüleyen Aktif Kullanıcılar: 1 (0 üye ve 1 misafir) | |
|
|
![]() |
||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
Diyarbakır'da Depo İnşaatı Çöktü: 1 Ölü, 3 Yaralı 9 Ekim 2007 | F@sTaLaFisT@ | Eskiler (Arşiv) | 0 | 10-10-2007 11:26 AM |
Boğaz köprüsü sarı-lacivert / 16 Mayıs | m@g!c_1907 | Eskiler (Arşiv) | 4 | 05-16-2007 07:58 PM |
Boğaz Köprüsü sarı-lacivert/ 15 mayıs | Nǿ ŦΞДЯ™ | Eskiler (Arşiv) | 1 | 05-15-2007 10:15 AM |
İlk Boğaz Köprüsü Projesi Resmi ... | ๏๒รєรรเ๏ภ | Eskiler (Arşiv) | 14 | 07-12-2006 03:26 AM |
cinsel araştırma | Tathar Elanessé | Eskiler (Arşiv) | 12 | 05-19-2006 09:24 PM |