![]() |
![]() |
#1 |
ÇaKaL Üye
![]() Üyelik Tarihi: Jan 2006
Mesajlar: 1,791
Teşekkür Etme: 0 Thanked 88 Times in 15 Posts
Üye No: 26295
İtibar Gücü: 2555
Rep Puanı : 76884
Rep Derecesi :
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cinsiyet :
|
![]() En küçüğünden en büyüğüne, en haylazından en uslusuna kadar bütün çocuklar, alışveriş mekanlarına gittiklerinde canavar kesilirler. Peki çocukları mağazada en fazla ne etkiler?
Çocukla alışverişe çıkmayagör! En küçüğünden en büyüğüne, en haylazından en uslusuna kadar bütün çocuklar, alışveriş mekanlarına gittiklerinde canavar kesilirler. Alışveriş sürecini ebeveynlerin karar ve alışkanlıkları kadar, çocukların alışveriş sırasındaki bu hiperaktif performansı belirler. Çocuk tüketicilerin, ebeveynlerinin alışveriş kararları üzerindeki etkisi gün geçtikçe artıyor. Çoğu anne-baba alışverişi çocuklarıyla yapma fikrinden hoşlansa da, alışveriş sonunda çıkan fatura her seferinde tüylerini diken diken etmeye yetiyor. Cep harçlıkları sayesinde kendi bütçelerini de oluşturmaya başlayan çocuk tüketiciler, ilk alışveriş alışkanlıklarını edinmeye bu alışveriş deneyimleri sayesinde başlıyor. Hem üretici firmalar hem de aileler için büyük önem taşıyan bu dönemde bilinçli tüketici olma yolundaki ilk adımlar da atılıyor. İLK MARKA KARARLARI Çocukların marka konusunda belirleyici olmaya başlaması ilkokul yıllarından başlıyor. ilk ‘alışveriş oyununun’ oynandığı zaman ise ilkokul öncesi dönem. 6-8 yaş arası çocuklara alışverişten söz edildiğinde akıllarına ilk olarak oyun alanlarının bulunduğu hipermarketler geliyor. En çok şeker, çikolata, dondurma ve cips tüketen bu yaş grubundaki çocuklar, daha çok fast food restoranlarının olduğu, karınlarını doyurabildikleri ve oyun alanlarında zaman geçirdikleri yerleri tercih ediyor. 6-8 yaş arası çocuklara daha kolay söz geçirebilen anne-babalar, özelikle 10 yaşından sonra çocuklarına doğru alışveriş alışkanlıkları aşılama konusunda sıkıntı yaşamaya başlıyorlar. KIZ-ERKEK FARKLILIKLARI ACNielsen tarafından yapılan araştırmalarda kız çocuklarıyla erkek çocuklarının tüketim alışkanlıklarının çok farklı olduğu gözlenmiş. Kız çocukları renkli boncuklar, tokalar ve dergilere meraklı. 6-7 yaş grubu arasında yapılan bir araştırmaya göre kız çocukları sarı, pembe, turuncu gibi renklerden hoşlanırken erkek çocukları mavi, siyah ve gri gibi renkleri tercih ediyor. Yine erkek çocukları özellikle video oyunu gibi ürünler konusunda çok ısrarcı. Elektronik eşya satan yerlerde vakit harcamayı seven erkek çocukları, ileriki yaşlarda daha canlı renkleri tercih etmeye başlıyor ve bir süre sonra iki grubun renk tercihleri hemen hemen aynı çizgide buluşuyor. Kızlar ve erkekler arasındaki diğer bir farklılık ise marka kullanımında gözlemleniyor. Erkek çocuklar çok uzun süre boyunca annelerinin seçtiği ürünleri ve markaları kullanıyor. Kız çocukları marka konusunda erkeklere oranla daha erken yaşlardan itibaren ısrarcı bir tutum sergiliyor ve markalarını belirlemeye daha erken yaşlarda başlıyor. ALIŞVERİŞ CANAVARLARI ÇİZGİ FİLM TUTKUNU Çocuklara bir şey aldırmanın en etkili yollarından biri çizgi filmler. Sevdikleri kahramanlara karşı çok hassas olan kız ve erkek çocukları, marketlere girdiklerinde hemen bu kahramanlarla ilgili ürünlerin olduğu bölümlere koşuyor. Küçük yaşlardan itibaren bağırıp çağırarak bir şeyler aldırmaya çalışan çocuklar, büyüdükçe reklamların da etkisiyle uyguladıkları baskıyı artırıyor. Anne-babalar ise bu baskıya dayanamıyor ve istenen ürünü almak zorunda kalıyor. Çocukların ileriki yaşlarda çizgi film seyretmediklerini söyleseler de biraz daha konuşulunca aslında hala çizgi film izlediklerini belirten ACNielsen/Kalitatif Araştırmalar Müşteri Yönetimi Beria Yıldız, çocukların hayatlarında çizgi film kahramanlarının ürünlerinin olduğunu belirtiyor: “Özellikle küçük yaştaki çocuklar çizgi filmlerden çok etkileniyor. Kısaca çocukların alışveriş davranışlarında çizgi filmlerin yeri tartışılmaz.” BABALAR KARŞI KOYAMIYOR Aile içi davranışlar gözlemlendiğinde, babaların alışveriş konusunda çocuklar karşısında daha eli açık davrandıkları görülüyor. Babalar annelere oranla çocukları daha az reddediyor ve onlara daha çok para veriyor. Anneler ise alışveriş konusunda otoriteyi temsil ediyor. Çocuklar bir şey isteyeceklerse doğrudan babayı kullanabiliyor. Çünkü anne onları daha kolay reddediyor, ama babalar bunu çok az yapıyor. Anneanne, dede, büyükbaba ve babaannelerin davranışları anne-babalardan çok daha farklı. Bu grup torunlarını kesinlikle reddedemiyor ve alışverişte torunlarıyla başbaşa gezmeyi tercih ediyor. Çocuk için cep harçlığının geldiği en büyük kaynak yine bu büyük ebeveynler. Bu nedenle çocuk da onlarla alışverişe çıkmayı anne-babasıyla çıkamaya tercih edebiliyor. Çocukları etkilemenin 10 kuralı 1. Her yaş grubundan çocukların kahramanlarını belirlemek 2. Reklamlarda ürün kahramanları kullanmak 3. Sponsorlu çalışmalar yapmak 4. Ürün indirimleri ve heyecanlı duyurulardan yararlanmak 5. 10 yaşından büyük çocuklar için aileleri yoluyla işleyen tanıtım çalışmaları yapmak 6. Her yaş grubunun ilgi alanlarını iyi takip etmek 7. Marketlerde kendilerini özel hissedebilecekleri alanlar yaratmak 8. Onlar için özel olarak tasarlanmış bölümler hazırlamak 9. Çocuklara özel günler organize etmek 10. Dede-anneanne-torun günleri organize etmek Kızlar daha tutumlu Çocuğun cep harçlığı alma davranışı yaşa göre farklılık gösteriyor. Cep harçlığının en bol olduğu zamanlar –bilindiği gibi- bayramlar ve özel kutlamalar. Bazı çocuklar, özellikle de kız çocukları harçlıklarını biriktirmeye başlıyor. Erkek çocukları ise daha çabuk para harcıyor. Cep harçlığının artmasıyla birlikte çocuklar cüzdanla tanışıyor. Anne babalarından özendikleri kredi kartlarının benzerlerini yapıp cüzdanlarına yerleştiriyorlar. Annelerinin yanına koşup kredi kartlarıyla ‘ilk alışverişlerini’ yapıyorlar. Görüldüğü gibi çocuklar kendilerine ait kredi kartları kullanmak istiyor. Bu yolla çocukların marketler ile ilgili hayal dünyaları gelişiyor. Marketlerde sadece onların alışveriş yapabileceği kendilerine özel bölümler olmasını hayal ediyorlar. MARKETLER SOSYALLEŞTİRİYOR Marketler çocukların hem sosyalleştiği hem de kendilerini özgür hissettiği, özgür göstermeye çalıştığı alanlar. Çocuklar sadece kendilerine ait ürünlerin satıldığı bir katta, kendi paralarıyla alışveriş yapmayı hayal ediyor. Çocukların sağlıklı tüketiciler olarak yetişmesi açısından önemli şartlardan biri, ‘anne-babalarından para almadan’, kendi harçlıkları ölçüsünde alışveriş yapmayı öğrenmesi. Böyle bir şey yaptıkları zaman daha mutlu oluyor, kendilerini daha özel hissediyor. Anne-babaların da bu dönemde çok dikkatli davranması gerekiyor. Zira bilinçli tüketici olma yolunda ilk adımlar bu dönemde atılıyor. MediaCat
__________________
CaKaLBot Banlanmış ve üyeliği iptal edilmiş üyelerin mesajlarını tek nickte toplayan bir bottur. |
![]() |
![]() |
Konuyu Görüntüleyen Aktif Kullanıcılar: 1 (0 üye ve 1 misafir) | |
|
|
![]() |
||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
'O... Çocukları' geliyor | ÇaKıR- | Eskiler (Arşiv) | 0 | 03-10-2008 08:58 PM |
Cennet Çocukları | GooD aNd EvıL | Eskiler (Arşiv) | 0 | 01-20-2008 12:30 AM |
Sokak Çocukları | KoJiRo | Eskiler (Arşiv) | 0 | 10-20-2007 08:30 AM |
Sokak Çocukları | GooD aNd EvıL | Eskiler (Arşiv) | 0 | 10-14-2007 11:53 AM |
'Iraklı çocukları öldüremem' | Bostandere | Eskiler (Arşiv) | 2 | 08-26-2006 10:30 AM |