![]() |
![]() |
#1 |
Bağımlı Üye
![]() Üyelik Tarihi: Feb 2008
Mesajlar: 3,823
Teşekkür Etme: 0 Thanked 93 Times in 80 Posts
Üye No: 45172
İtibar Gücü: 2082
Rep Puanı : 4660
Rep Derecesi :
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cinsiyet : Erkek
|
![]() Böyle riskli bir yazıyı sunmanın amacı yeni başlayanlara kısa yoldan daha iyi fotoğraflar üretmek için yardımcı olmaktır. Yazıda çeşitli internet sitelerinin yeni başlayanlara öneriler kısımlarından ve fotoğrafım e-Galerim'deki eleştirilerden yararlanılmıştır.
Fotoğraflar, şipşaklardan daha iyidir. Her ikisine de kalıp olarak fotoğraf diyebilirsiniz ama şipşak fotoğraflar çoğu izleyici için değerden yoksundur. Fotoğraf ile şipşak'ı ayıran çekme hızı değildir. Şipşak ile fotoğrafı ayıran gösterilen özendir. Bakış açısı, enstantane ve diafram değeri, kompozisyon gibi şeyler. Fotoğraf yaparken çekim aşamasında istenilen sonuca ulaşmak üzere plan yapılır, plan iyi bir fotoğraf çıkacağı umudu ile uygulamaya konulur. Başarılı fotoğraf nedir? Başarılı fotoğrafın ne olduğu oldukça öznel bir konudur ancak başarıya giden yolda pek çok kişinin ortak görüşü istenilen ve istenilmeyen özellikler aşağıda belirtilmiştir.... Bu kurallarının tamamının uygulanmış olması iyi bir fotoğraf çıkması için yeterli değildir. Her fotoğrafçı fotoğrafı farklı çeker. Bunun için fotoğrafçının ekstradan kendinden birşeyler katması beklenecektir. En azından başlangıçta kendinizin beğendiği, en az hata gördüğünüz fotoğraflarınızı gönderin. Değersiz gördüğünüz, belirgin hatalarını bildiğiniz fotoğraflarınızı başkaları ile paylaşmayınız. Sizin beğenmediğiniz bir şeyi başkası beğense bile size fazla bir yararı olmaz. Ayrıca gelebilecek eleştiriler kötü fotoğraflarda daha sert olabilir. ![]() İyi donanım, amaca uygun makine, amaca uygun objektif, istenilen özellikleri elde etmek için birer araçtır. Kaliteli objektifi olan, ayar yapmanıza izin veren her makine ile doğru ışık ölçümü yapabildiğiniz takdirde iyi fotoğraflar çekilebilir. Donanımı önemsememek doğru olmadığı gibi, aşırı abartmak da doğru değildir. İstenen Özellikler 2.1 Genel 2.1.1 Amaç Başkalarının çalışmasının tekrarı olmadan izleyiciye yeni ve etkileyici bir görsel sunmak
Fotoğrafta Nü, Belgesel, Doğa, Digital, S/B gibi pek çok dal bulunmaktadır. Çalışmanız her hangi bir tarza dahilise o tarza ait bilgileri edinmeye çalışın. Bilgili sayılan kişiler fotoğrafınızı o çerçevede değerlendirecektir. 2.1.3 Başlık ve fotoğrafın uyuşması Ör. başlıkta hüzün deniyor ise fotoğraf izleyiciye hüznü iyi yansıtıyorsa amaca ulaşılmıştır.
2.2.1 Yatay ufuk çizgisi Manzara fotoğrafında ufuk çizgisi veya karşı kıyı çizgisinin fotoğrafın kenarına paralel olması istenilen bir özelliktir. Bunun istisnası ufuk çizgisini belirgin şekilde diagonal kullanımıdır. 2.2.2 Merkez dışı ana konu Ana konuyu merkez dışına yerleştirmek, sağında veya solunda çevreyi ikiye bölünmeden tek parça olarak daha iyi göstermeyi sağladığı gibi ana konuya daha fazla dikkat çekmeyi sağlar. İstisnalar: Ana konunun karenin büyük bir bölümünü kapladığı fotoğraflar. Simetrik fotoğraflar. Önerilen konum çerçevenin yatay ve dikey olarak 3'e bölünmesi ve ana konunun 4 kesişme noktasından birine yerleştirilmesidir. 2.2.3 Güçlü Çapraz formlar Çerçeveyi çaprazlayan çizgiler kompozisyonu durağanlıktan çıkarmaya yardımcı olurlar. 2.2.4 Sadelik Sadelik ana konuyu dikkat dağıtan ve rahatsız edici unsurlardan kurtarark sunma sanatıdır. Bunun için alan derinliğini kısmak, zeminde sade fon kullanmak ve ana konu/fon oranını artırmadan yararlanılabilir. 2.2.5 Kadraj seçimi Konulara uygun dikey veya yatay kadrajı tercih edin.Çekim esnasında her iki kadrajın tercihinde de,öncelikli olarak dikkat edeceğiniz en önemli şey, yatay ve dikey olarak bulunan(bina, kaldırım, yol, direk vd.) ve kadrajın alt/üst veya sağ/sol yana maksimum paralellikte referans oluşturmasıdır... Eğer kadrajınıza giren ve çizgisel görünüm oluşturan alanlarla merkez kompozisyonda yer alan obje dengeli görünmezse, resminizde yamuk ve yanlış bir etki bırakacaktır... Bunların haricinde kompozisyonun anlam bütünlüğü, kullanılacak mecra veya alan ile uyumu, eğer seri bir iş ise ışık devamlılığı da çok önemli konulardır. İnsan ve diğer canlı çekimlerinde verilmesi zorunlu olan baş boşluğu, çekilen objenin kendi baş büyüklüğü kadardır. 2.3 Netlik Netlik gözün aradığı özelliklerden biridir. Özellikle ana konunun flu, başka bir nesnenin net olduğu fotoğraflar çok rahatsız edicidir. Netsizlik fotoğrafçının ve donanımının yetersiz olduğu izlenimi uyandırabileceğinden kaçınılması gereken bir durumdur. Bilinçli kullanımlarda bunun kare içerisinde söze gerek kalmadan bir şekilde belli edilmesi gerekir. 2.4 Pozlama 2.4.1 Kontrast Açık ve koyu alanlarda detay kaybı olmadan elde edilmiş yüksek kontrastdır. Bu aynı zamanda birbirinin karşığılı renkler için de kullanılan bir teknik tabirdir. Siyah ve beyaz, sarı ve kırmızı gibi... 2.4.2 Doygunluk Renkli fotoğraflarda (yapaya kaçmayan) yüksek renk doygunluğu. 2.5 Işık Işığın iyisi fotoğrafın tadını on kat arttırır. Işık kullanımı tek cümlede anlatılmayacak şeylerden biridir. 2.6 Çerçeve Çerçeve fotoğraftaki anlatıma yardımcı olacak şekilde, gidecek web sayfasında etrafına belli bir alan yaratacak şekilde hazırlanırsa fotoğrafın etkisi artacaktır. Yapıt başlığı, isim, copyright bilgisi çerçeve üzerinde dikkat dağıtmadan yazılabilir. İstenmeyen Özellikler 3.1.1 Yine mi? Sizin hevesinizi kırmaktan çekinerek bunu söylüyoruz ama bu duyguyu ne kadar az yaratırsanız o kadar başarılı fotoğraflarınız olacak diye düşünüyoruz. Üstelik fotoğraf gibi milyarlarca üretilen bir şey de bunu istemenin acımasızlık olduğunu da biliyoruz. İsterseniz küçük bir araştırma yapın, gönderilmiş fotoğraflara bir bakın. Bir süre sonra siz de "yine mi?" demeye başlayabilirsiniz. 3.1.2Çizikler, lekeler Fotoğrafınızda çizikler, lekeler, kırmızı gözleri önlemeye; önlenemez ise göndermeden önce düzeltmeye çalışın. 3.1.3 Kompozisyon 3.1.3.1 Ortalanan ana konu En basit yaklaşım olduğundan fotoğraf üzerinde yeterince düşünülmemiş, basite kaçılmış hissi uyandıracaktır. Özellikle simetri söz konusu değilse daha yaratıcı çözümler aranmalıdır. 3.1.3.2 Ana konu çok küçük Ana konunun çerçeve içinde kapladığı alan algılamaya önemli katkı sağlar. Ana konu küçük kaldığı zaman fotoğrafçının gereken optik donanımdan yoksun olduğu veya konuya yeterince yaklaşamadığını düşündürür. 3.1.3.3 Eğri ufuk çizgisi Yaygın bir hata olan ufuk çizgisinin bir kaç derecelik eğrilikleri rahatsız edicidir ve puan kırdırır. Belirgin diagonal kompozisyonlar istisnadır. 3.1.3.4 Karmaşa Anlaşılmayı zorlayan, anlatıma katkısı bulunmayan ekstra elemanlar fotoğrafı sıkıcı hale getirirler. Küçük resim ön izlemede ise tıklanmaya cazip olmayan bir görüntü oluşmasına sebep olurlar. 3.2 Pozlama
Görsel gürültü olarak Türkçeleştirilebilen, aynı renk olması gereken komşu pikseller arasındaki noktasal renk farklılıkları. Düşük ASA'da (50, 64, 100) çekerek ve daha fazla ışıklandırma yapılarak azaltılabilir. Ayrıca optik yol üzerindeki kirlilikler fotoğrafa yansıyacağından bunlarda temizliğe özen gösterilmeli, objektif ve CCD kirlenmeleri önlenmelidir. 3.4. Kötü tarama Taramanın kötüsü olur mu? Olur. Farkedilince puan kırdırır, kötü izlenim yaratır. 3.5. Sayısal Müdahale Belgesel fotoğrafta içeriğe müdahale istenmeyen bir özelliktir. Fotoğrafınız belgesel türden ise, mümkün olan en az müdahale ile sunulmalıdır. 3.6. Ebat Ekranda aşırı büyük ve aşırı küçük görünen fotoğraflar tepki çekerler. 3.7. Başlıksız fotoğraflar Başlıksız gönderme iddialı bir tercihtir ama başlıksız ve açıklamasız fotoğraflar iletişime bir adım geriden başlar ve kolayca bilmeceye döner. 3.8. Çerçeve Aşırı büyük, fotoğrafa ağır basan, bol yazılı çerçeveler fotoğrafı öldürür. 3.9. Kültürel Sınırlar Fotoğrafın içeriği izleyicinin kültürel sınırlarını zorlayınca olumsuz tepkiler almaya başlar. Çıplaklık, sigara, vs. konularda izleyicinin tepkisini önceden tahmin etmek zor olabilir. |
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
Konuyu Görüntüleyen Aktif Kullanıcılar: 1 (0 üye ve 1 misafir) | |
|
|